μπ(λ)αλούν_ακουστική επιτελεστική εγκατάσταση
Οι χορογράφοι Γιώτα Πεκλάρη και Βάσια Ζορμπαλή μαζί με ομάδα ερμηνευτών με ή χωρίς οπτική ή ακουστική βλάβη, διερευνούν την αποτύπωση του χρόνου μέσα από την υλικότητα του σώματος - οργανικού και μη - στην κατεύθυνση του πολυαισθητηριακά προσβάσιμου καλλιτεχνικού έργου.
[scroll for English]
Μέσα σε έναν χώρο που κατακλύζεται από πολυμορφικούς σχηματισμούς μπαλονιών, οι ερμηνεύτριες/ες δημιουργούν κινητικές και ηχητικές αραιώσεις και πυκνώσεις, χαρτογραφώντας τις διαστάσεις του. Η επιτελεστική διάσταση του έργου φέρνει στην επιφάνεια μια πολύ ενδιαφέρουσα αντίστιξη: τα μπαλόνια, σαν χορεύουσες υπάρξεις butoh παγώνουν το χρόνο, κάνοντας ορατό τον αέρα που καταλαμβάνει το σχήμα του χώρου και συμπληρώνει τα κενά ανάμεσα στα σώματα. Διακόπτουν έτσι την απαραίτητη για την κατανόησή του χρόνου ανεξέλεγκτη εναλλαγή των γεγονότων στο παρελθόν, το παρόν και το μέλλον, ενώ η σύγχρονη ηχοκινητική σύνθεση εξυμνεί την περιοδικότητα και τη συγχρονικότητα. Σε αυτό το ρευστό, επιτελεστικό χώρο φιλοξενίας, ένα διαρκώς μετακινούμενο ανθρώπινο αντηχείο που ενεργεί σε μια συνθήκη προ-εγκαθιδρυμένης αρμονίας, συνηχεί και συντονίζεται υπενθυμίζοντας διαρκώς το απρόβλεπτο και εφήμερο.
Η χορογραφική έρευνα ισορροπεί ανάμεσα στο οπτικό και το ακουστικό, έχοντας παράλληλη απεύθυνση σε βλέποντα, μη βλέποντα, ακούοντα και μη ακούοντα άτομα. Εμβαθύνοντας σε μία διαθεματική παραστατική πρακτική, την μουσική του σώματος/body music, η κινητική περφόρμανς διερευνά την σωματικότητα του ήχου, που καταφέρνει να δονεί τόσο τα αυτιά όσο και τα μάτια/βλέμμα. Η εξωλεκτική γλώσσα του μπ(λ)αλούν μετατρέπει την θέαση σε μία καθολικά βιωματική, συλλογική εμπειρία, μια καλλιτεχνική συνάντηση-προτροπή, που δεν περιορίζεται στα τυπικά εργαλεία προσβασιμότητας αλλά ανακαλύπτει και καλλιεργεί καινοτόμα, εναλλακτικά ερμηνευτικά εργαλεία συμπερίληψης.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Σύλληψη ιδέας, Χορογραφία:
Γιώτα Πεκλάρη, Βάσια Ζορμπαλή
Εικαστική εγκατάσταση: Βάσια Ζορμπαλή
Ηχητικός σχεδιασμός: Γιώτα Πεκλάρη
Βοηθός χορογράφου: Νατάσα Χαντά-Μάρτιν
Ερμηνεύουν: Βάσια Ζορμπαλή, Γιώτα Πεκλάρη, Νατάσα Χαντά-Μάρτιν, Όλγα Δαλέκου, Χρήστος
Κουτσοβασίλης
Κοστούμια: Ελευθερία Δομένικου
Φωτογραφίες, Κινηματογράφηση: Archlabirynth
Επικοινωνία: Ευαγγελία Σκρομπόλα
Σχεδιασμός οπτικής ταυτότητας: Ματίνα Νικολαΐδου
Εκτυπώσεις: DOLCE
Σκηνογραφική επιμέλεια: Άρτεμις Φλέσσα
Οργάνωση παραγωγής: PLAYGROUND for the arts
Με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, του Υπουργείου Πολιτισμού, του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου και του Flux Laboratory Athens.
--
b(l)alloon
acoustic performative installation
Choreographers Yiota Peklari and Vassia Zorbali explore the embodiment of time through materiality - organic and inorganic - towards the direction of a multisensory accessible artistic work.
Within a space flooded with polymorphic formulations of balloons, the performers create kinetic and sonic rarefactions and densifications, mapping out its dimensions. The performativity of the work brings to the surface a very interesting contrast: the formulations, like dancing butoh entities, freeze time, making visible the air that fills the space and the gaps between bodies. They thus interrupt the continuous uncontrollable alternation of events in the past- present -future, necessary for time’s understanding, while the sound composition celebrates periodicity and contemporaneity. In this fluid performative space, a constantly shifting human resonator acting in a condition of pre-established harmony, synchronizes and harmonizes, constantly reminding the unpredictable and ephemeral.
The choreographic research balances between the visual and the acoustic, addressing sighted, non-sighted, hearing and non-hearing individuals in parallel. Delving into an interdisciplinary performative practice, the kinetic performance explores the corporeality of sound, which manages to resonate both ears and eyes/gaze. The non-verbal vocabulary of b(l)alλoon transforms audience participation into a universally perceivable experience, an artistic encounter-proposal that is not limited to conventional accessibility tools but discovers and cultivates innovative, alternative tools of inclusion.
CREDITS
Conception, Choreography: Yiota Peklari, Vassia Zorbali
Visual installation: Vassia Zorbali
Acoustic design: Yiota Peklari
Assistant Choreographer: Natasha Chanta-Martin
Performed by: Vassia Zorbali, Yiota Peklari, Natasha Chanta-Martin, Olga Dalekou, Christos Koutsovasilis
Costumes: Eleftheria Domenikou
Photos, Cinematography: Archlabirynth
Contact: Evangelia Skrompola
Visual identity design: Matina Nikolaidou
Prints: DOLCE
Set designer: Artemis Flessa
Production organization: PLAYGROUND for the arts
With the support of the NEON Organization for Culture and Development, the Greek Ministry of Culture, the Ioannou F. Kostopoulos Foundation and Flux Laboratory Athens.
Η Βάσια Ζορμπαλή είναι διεπιστημονική καλλιτέχνιδα και practice based ερευνήτρια. Η καλλιτεχνική και ερευνητική της πρακτική συνδυάζει τη χορογραφία και την περφόρμανς με το βίντεο, τη φωτογραφία και τη σκηνογραφία, διερευνώντας την υλικότητα, τα όρια του σώματος και την επιτελεστικότητα του χώρου. Είναι κάτοχος του Μεταπτυχιακού Εικαστικών Τεχνών (Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, 2022), απόφοιτη της Επαγγελματικής Σχολής Χορού «Ραλλού Μάνου» (2014) και απόφοιτη του Βιολογικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Κρήτης (2009). Χορεύει ως ερμηνεύτρια από το 2008 (Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Φεστιβάλ Καλαμάτας, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Larnaca Biennale, Θέατρο Εμπρός, Σύγχρονο Θέατρο κ.α) και παρουσιάζει έργα της ως δημιουργός από το 2014 (Εθνική Λυρική Σκηνή, Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Κινητήρας, Θέατρο Πόλη, Πλατφόρμα Παραστατικών Τεχνών ΜΕΤΑ, Ελληνοαμερικανική Ένωση κ.α). Διδάσκει σύγχρονο, partnering και αυτοσχεδιασμό από το 2014 σε όλες της ηλικιακές ομάδες, σε σχολές χορού και στούντιο της Αθήνας και της επαρχίας. Είναι ιδρυτικό μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας ΑΝΟΜΙΑ, μέλος του δικτύου πολιτισμού Athens Culture Net (Δήμος Αθηναίων) και ιδρυτικό μέλος του εκπαιδευτικού κινητικού προγράμματος Σκυτάλη. Συμμετέχει σε εκθέσεις (Kappatos Gallery, Platforms Project, Okay initiative space κ.α), ημερίδες, συγγραφή εγχειριδίων και καλλιτεχνικές φιλοξενίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 2017 απέσπασε το 1ο βραβείο καλύτερου videodance (60secondsdance FI/NO/DE) και το 2014 το 1o Βραβείο Καλύτερης Χορεύτριας (Διεθνές Συμβούλιο Χορού CID «Νέες Δυνάμεις»). Το έργο μπ(λ)αλούν που συνδημιουργεί με τη χορογράφο Γιώτα Πεκλάρη παρουσιάζεται τον Απρίλιο του 2024 με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ, του Υπουργείου Πολιτισμού, του Ιδρύματος Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου και του Flux Laboratory Athens.